I den här lektionen programmerar vi det klassiska spelet Space Invaders, vilket tar oss ytterligare något djupare i programmeringens värld. Vi använder oss av det vi lärt oss i tidigare digitala lektioner om Micro:bit, men tittar också på spelfunktioner och pratar om koordinater.
Tidsåtgång: ca 60 min inkl. digital lektion (fortsätt gärna längre om tid och möjlighet finns).
Förkunskaper: tidigare digitala lektioner i Micro:bit.
Kräver: Tillgång till datorer/surfplattor och Micro:bits (fungerar hyfsat med endast surfplatta).
Hur: Eleverna sitter med datorer/surfplattor samtidigt som den digitala lektionen pågår. Pausa vid behov.
Kopplingar till läroplanen (LGR22)
Teknik
Förmågor
- Kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Centralt innehåll
Åk. 7 – 9
- Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbete, till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
Matematik
Centralt innehåll
Åk. 7 – 9
- Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer skapas, testas och förbättras vid programmering.