Micro:Bit är en liten programmerbar dator i form av ett kretskort. Micro:bit har sitt ursprung i England där över en miljon skolelever fick varsin Micro:bit i ett samarbete med BBC, i syfte att att lära unga programmering och stärka den digitala kompetensen. Under detta skolbesök ges eleverna möjlighet att bygga och programmera Micro:bits så att de kan utföra olika saker, låta och lysa. Genom olika uppdrag får eleverna arbeta med konstruktion, programmering och problemlösning. Gör som miljontals elever i England och prova på att programmera Micro:Bit!
Aktiviteten pågår i 75 minuter.
Kopplingar till läroplanen (LGR22)
Teknik
Förmågor
- Förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
- Kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Centralt innehåll
Åk. 7 – 9
- Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
- Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.
- Dokumentation av tekniska lösningar: skisser, ritningar, fysiska och digitala modeller samt rapporter som beskriver teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
Matematik
Centralt innehåll
Åk. 7 – 9
- Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer
skapas, testas och förbättras vid programmering.