Kreativ kodning åk 5 – 9

En surfplatta med programmering och programmerade charms

Lär dig koda i Python på ett roligt och kreativt sätt. Skapa färgglada mönster i en app och för över till en imagiCharm, där 64 lampor förvandlas till oändliga mönster och animationer. Ett spännande sätt att komma i kontakt med ett av de stora programmeringsspråken som används till allt ifrån webbapplikationer, mjukvaruutveckling och spelskapande.

Aktiviteten pågår under 90 minuter.

Kopplingar till läroplanen (LGR22)

Teknik

Förmågor

  • Kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Centralt innehåll

Åk. 7 – 9

  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan prog­ram­meras. Begrepp som används i samband med detta.
imagiCharm och mobiltelefon