Den här digitala lektionen utgår från applikationen LightBot - ett sätt för er att konkret arbeta med grundläggande programmering i klassrummet. Den digitala lektionen introducerar er till blockprogrammering på ett lekfullt sätt, det finns också en lärarhandledning där förslag på fortsatt arbete ges.
Tidsåtgång: ca 60 min (inkl digital lektion på 15 min).
Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.
Kräver: Surfplattor där ni installerat applikationen LightBot.
Hur: Ni tittar först på den digitala lektionen som introduktion, sen arbetar eleverna på egen hand, enskilt eller i par.
Kopplingar till läroplanen (LGR22)
Teknik
Förmågor
- Kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Centralt innehåll
Åk. 1 – 3
- Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.
- Styrning av föremål med programmering.
Matematik
Centralt innehåll
Åk. 1 – 3
- Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.